Blog: COVID-19

COVID-19

Bizarre tijden. Een blog over een cyber-virus zou in 2020 logisch zijn. In plaats daarvan bevat dit blog een verhaal over de gevolgen van een schadelijk gezondheidsvirus. Iedereen weet het inmiddels. Een uitbraak van een nieuw coronavirus, ook wel SARS-CoV-2 genoemd. Inmiddels uitgegroeid tot een pandemie.

Wat zijn de effecten in maart 2020 voor de vereniging? Digitaal vergaderen, geen fysieke vergaderingen meer, het verplaatsen van de beurs FireSafety & Security 2020 van begin april naar 17 en 18 juni, review van de voorjaarsopleidingen en 3 weken thuiswerken met zicht op een verlenging ter bestrijding van de verspreiding van het virus. Maar ook een nauwe samenwerking van de 5 beveiligingsbranches die de gevolgen van Covid-19 voor hun gezamenlijke achterban proberen te verlichten. En elke dag de vraag in het achterhoofd “hoe lang gaat het nog duren? “

Zoals ook de rest van het bedrijfsleven hebben de beveiligingsbedrijven (mensen en techniek) grote zorgen. Zorgen over de gezondheid van de eigen medewerkers en zorgen over de toekomst als bedrijf. Want tot wanneer duurt deze intelligente lockdown nog? Tot 6 april? Tot mei? Tot 1 juni? Of nog langer. Niemand weet het. Wat we wel weten is dat hoe langer het duurt, hoe meer de economie schade oploopt.

Er is extra werk te noteren. Supermarkten en bouwmarkten die extra beveiliging inhuren om de coronamaatregelen van het kabinet op advies van het RIVM te handhaven. Warmtebeeldcamera ’s die waarschuwen als mensen met koorts worden gedetecteerd. Maar diezelfde bedrijfstak heeft ook vraaguitval. Wordt dit het nieuwe normaal?

Verzuimpercentages bij de bedrijven verdubbelen. Intussen wordt werk opgeschort, komen bedrijven en hun klanten in steeds grotere financi ële problemen en vragen ondernemende mensen zich af hoe zij van de nood een deugd kunnen maken om de crisis te overleven. Het is dan heel mooi om te zien dat steeds meer mensen niet werkeloos thuis gaan zitten, maar zich inzetten om bijvoorbeeld zorgverleners te ondersteunen. Deze prijzenswaardige mentaliteit komt ook in de beveiligingsbranche voor. We hebben er tenslotte met zijn allen voor gekozen ons dagelijks brood te verdienen met activiteiten die onze medemens een veiliger en dus prettiger leven bezorgen. Om dat nog eens extra onder de aandacht te brengen, hebben wij als Federatie Veilig Nederland samen met onze zusterorganisaties de Nederlandse Veiligheidsbranche, de VEB (installateurs), de VBe (evenementenbeveiligers) en de Branchevereniging voor Particuliere Onderzoekbureaus (BPOB) de regering en VNO-NCW en MKB-Nederland per brief laten weten dat de beveiligingssector met haar personeel een cruciale rol in de maatschappij vervult. En dat mensen met de nodige technieken klaar staan om bij te springen waar het nodig is.

Voor een beeld van de onderwerpen die de lobby kenmerkt zie het overzicht aan brieven die de vereniging heeft opgesteld om de gezamenlijke lobby vorm te geven naast de persoonlijke (telefonische en web gerelateerde contacten).

Ik wenste u altijd al een goede gezondheid toe, maar nu meer dan ooit.

Pas goed op uzelf en de ander.

Maart 2020