Einde koper, welkom glas

Federatie webinar met KPN over overstap naar Fiber

26 april 2022

Meer dan 100 jaar maakt KPN in Nederland gebruik van koperinfrastructuur in het aansluitnet. Het vaste netwerk van KPN is in beweging van een infrastructuur die aanvankelijk vooral gericht was op het leveren van traditionele telefoniediensten naar een netwerk dat geschikt is voor allerlei breedbanddiensten. Inmiddels heeft KPN ook een hoogwaardig FttH-netwerk (glasvezel) beschikbaar voor ruim 3 miljoen adressen in Nederland. Tot en met 2026 komen daar naar verwachting nog eens ruim 2,6 miljoen FttH-aansluitingen bij, wat resulteert in 80% van Nederland met glas van KPN.

FttH biedt de mogelijkheid om de klanten naar de best mogelijke dienstverlening te brengen, met hogere bandbreedtes, betere beschikbaarheid, nog hogere kwaliteit van diensten en duurzamer.

Veel eindgebruikers hebben de overstap van het traditionele kopernetwerk naar FttH zodra beschikbaar reeds gemaakt, echter+/- 5% van de klanten in glasgebieden hebben de overstap nog niet gemaakt. Omdat twee netwerken in de lucht houden niet bijdraagt aan de bovengenoemde doestellingen heeft KPN besloten tot rationalisatie en uitfasering van (legacy) platformen op alle adressen in Nederland. Bovenstaande betekent dat in gebieden waar glasvezel is uitgerold, 3 jaar (!) na de uitrol de koperinfrastructuur verdwijnt. Zo hebben alle klanten de mogelijkheid om op hun moment de overstap naar Fiber te maken. Het gevolg van deze overstap is dat PSTN ( ‘analoge ‘ telefonie) in deze gebieden dus ook wordt uitgeschakeld. Via het glasvezelnetwerk is er een alternatief, Voice over IP. Deze technische omschakeling zal gevolgen hebben voor het functioneren van alarmlijnen.

In het webinar op 11 mei van 16.00-17.00 uur zal KPN in een interactieve sessie, georganiseerd door de Federatie, uitleg geven over de achtergrond, de ervaringen van een pilot, de gevolgen en de planning. KPN wil graag in gesprek om de verantwoordelijkheden af te bakenen om uiteindelijke de gezamenlijke klant zo goed mogelijk helpen.

Leden en niet leden zijn welkom om mee te luisteren en vragen te stellen via de chat.

Interesse? Meld u aan via info@federatieveilignederland.nl en we sturen u de link.