Publicatie COEN-enquête 3e kwartaal 2019

7 september 2019

Recent zijn de resultaten van de COEN-enqu ête over het derde kwartaal van 2019 gepubliceerd.

Het ondernemersvertrouwen ligt aan het begin van het derde kwartaal 1,4 punt lager dan een kwartaal eerder. De stemmingsindicator van ondernemend Nederland komt uit op 10,6. Ondanks de daling hebben de optimisten onder de ondernemers nog ruimschoots de overhand op de negatief gestemde collega ‘s.

In de sectoren informatie en communicatie (25,0), bouwnijverheid (20,6) en zakelijke dienstverlening (15,3) is het ondernemersvertrouwen bovengemiddeld hoog. Ondernemers in de industrie (3,9), verhuur en handel van onroerend goed (1,5) en in de autobranche (-12,7) zijn juist negatiever gestemd dan gemiddeld.

Per saldo verwacht 11,8 procent van de ondernemers een toename van de personeelssterkte in het derde kwartaal vergeleken met een jaar eerder. Ook zijn de verwachtingen voor tariefsverhoging (8,9%), investeringen (7,5%), omzet (6,8%) en export (4,4%) per saldo positief.

Klik hier voor het kwartaalrapport

Bekijk het COEN-dashboard