Blog: Zomer 2021

Zomer 2021

De zomer komt er aan. Wetenschappers voorspellen dat de zomer 2021 warm en droog wordt. Dat is prettig, hoewel wij Nederlanders het ook weer niet te warm willen hebben. Nog mooier nieuws is dat Nederland een grote stap met versoepelingen heeft gezet. Het aantal coronabesmettingen is snel gedaald en steeds meer mensen zijn gevaccineerd.

Dit betekent dat reizen ook weer soepeler wordt. 1 juli is het moment dat het Europees reiscertificaat: Digital Covid Certificate (DCC) wordt ingevoerd. Houders van dit DCC (negatieve test, bewijs van herstel of vaccinatiebewijs) kunnen vrij reizen binnen de EU. Dat biedt ook voor ondernemers die reizen binnen de EU weer mogelijkheden.

Dit najaar hebben de leden als gevolg van de versoepelingen meer dan ooit de handen vol aan de aantrekkende economie, alsmede aan de uitleg over “eerst verifi ëren, dan politie “. De verbeterde werkwijze rond overvalalarmen, oorspronkelijk ge ïnitieerd door de politie en inmiddels een gezamenlijke verantwoordelijkheid, trekt aandacht van branches in de autosector, juweliers, banken, detailhandel, supermarkten, etc. En terecht. Het aantal nodeloze alarmen was schrikbarend en verdient het om te worden aangepakt. Goed om dat met hen, samen met de politie, aan te pakken.

Voorzichtig durven wij als Federatie ook weer de fysieke bijeenkomsten op te pakken, met behoud van de voordelen van digitale bijeenkomsten. Zo gaan wij in september van start met de voorbereidingen voor het FireSafety & Security Event dat in april 2022 plaatsvindt in de Brabanthallen in Den Bosch. Een doorstart zogezegd, nadat de beurs helaas twee keer uitgesteld moest worden vanwege corona.

Ook het bekende jaarlijkse golftoernooi voor het goede doel hebben wij verschoven van laatste week juni naar woensdag 13 oktober, omdat er dan weer meer mogelijkheden zijn voor ‘grote ‘ groepen op de Nederlandse golfbanen.

Afgelopen vrijdag vond de zomer ledenvergadering wederom online (en hopelijk voor het laatst in deze vorm) plaats vanuit de Malietoren in Den Haag. Een korte samenvatting van de ALV vindt u elders in deze nieuwsbrief. Volgende keer hopen wij de 182 leden van de Federatie weer te mogen begroeten op locatie (met hapje, drankje, een goed gesprek en rondleiding) in plaats van via het beeldscherm. Traditiegetrouw vindt dan na afloop de nieuwjaarsreceptie met de Nederlandse Veiligheidsbranche en VEB plaats.

U ziet het: plannen genoeg. Uiteraard zijn wij er nog niet en waakzaamheid is geboden, zeker nu de Deltavariant vaker wordt gesignaleerd. Maar laten wij nu vooral de zomer vieren!

Ik wens u een mooie, zorgeloze, zomer in goede gezondheid.

Juni 2021